Friday, December 26, 2008

apa yang penting


aku terpikir nak tulis azam baru ni sebab aku tengok banyak blog2 asik tulis benda yang sama. ada gak menanya soalan yang sama.. ‘apa azam baru korang’


tapi aku lebih prefer, apa niat perubahan & peningkatan aku pada awal muharram ni dan juga tahun baru 2009.



niat dah tentu satu bonus conferm dah dapat pahala.


peningkatan diri juga penting, tak kan nak dok bontot kat tempat yang lama..maksud aku jadilah a better person.


tak kisah la azam tu untuk awal muharram ataupun tahun baru 2009, islam ataupun cristian, yahudi, hindu, budhha ataupun mana2 agama pun korang anuti, yang penting dalam diri setiap manusia perlu ada keazaman untuk berjaya. tarikh, tempat, masa, saat, keadaan tak menjadi penghalang untuk korang buat niat.


korang rasa sengal tak, time awal muhrram beria ria nak berubah cth nak kumpul duit stiap bulan….ada orang kata ambil berkat tapi last last taik taik ayam jer buat…. bagi aku tak ada beza… malu kat diri sendiri adalah bro. buat kerja sekerat jalan….


aku harap tahun apa nak berubah, tak menjadi satu isu. aku rasa itu isu yang remeh untuk dibincangkan. thats not a issue (ayat bos aku)… yang isunya.. how you do it!!


bagi aku sebelum kita nak bukak niat untuk awal muharram, baiklah kita @ aku membaca dulu sejarah ‘ apa sebenarnya awal muharram’


aku sendiri tak cukup ilmu ttg awal muharram…


ingt2 lupa sejarah, perjalanan, dan kepentingan nya…


kalau ingatpun…tak ada penghayatan dalam hati ni…


frankly….. aku ni jahil


bukan juga niat aku untuk membandingkan awal muharram & tahun baru.. cuma aku harap korang dapat berfikir... bukan sekadar otak korang berfikir tapi juga melalui hati...


tapi itulah yg sebenarnya…. itu sebab aku tergerak hati nak tulis.. aku tak nak korang2 hipokrit dalam niat dan azam korang


jangan ikot orang.. pahamkan dulu pengertian dan isi.


niat…


niat tuh penting….
whatever you are..be a good one (abraham lincon)

1 comment:

  1. azam yer... hmmm... per kata kalau azam aku tahun nie adalah mencari pasangan bernama azam... wakakaka... kira azam gak kan hehehe...

    ReplyDelete