Thursday, May 21, 2009

gua rasa malu pada diri sendiri sebab gua memang tak pandai nak menjaga hati gua diperasani


Ketahuilah bahwa bahaya lisan (lidah) itu besar sekali, dan manusia tidak akan selamat dari bahya ini, melainkan dengan bertutur kata yang baik saja.

Sabda Rasulullah s.a.w.:
“Barangsiapa yang memelihara lidahnya, Allah akan menutup kecelaannya. Barangsiapa yang menahan kemarahannya, Allah akan melindunginya dari siksaNya. Dan barangsiapa yang menyatakan keuzurannya kepada Allah, Allah akan menerima uzurnya


Rasulullah s.a.w. bersabda:
“Barangsiapa beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, maka berkatalah yang baik ataupun berdiam saja”


Bencana keselupuluh: Bersenda-gurau

Said Ibnul-‘Ash berkata kepada puteranya: Wahai anakku! Jangan engkau berani bergurau senda dengan orang yang berpangkat, kelak ia akan memusuhimu, dan jangan pula kepada orang yang rendah budi, kelak ia akan kurang ajar terhadapmu.

Seorang pendita berkata: Setiap sesuatu ada benihnya, dan benih permusuhan itu bersenda gurauan.

Yang lain pula berkata: Senda gurauan itu akan merampas akal seseorang dan memutuskan perhubungannya dengan kawan-kawan.

Kesimpulannya: Jika anda boleh bersenda gurau dengan berkata hanya yang hak dan benar saja, tanpa menyakiti hati orang lain, tanpa berlebih-lebihan dalam senda gurauan anda, tanpa menjadikannya suatu kebiasaan atau amalan sehari-hari, maka tiada mengapalah bersenda gurau serupa itu.

actually artikel yang aku dapat panjang, aku edit je mana yang dirasakan perlu. kalau nak cari lagi boleh la type '20 Bencana Lidah' dikarang oleh ilmuan islam terkenal.

kenapa aku tertarik dengan artikel ni. demi allah, aku rasa aku ni dah jadi manusia yang dah tak kuat. dulu aku kuat gak dengan kata2 perli2, atau pun apa2 pun, ntahlah, tapi Allah dah bagi aku sifat cepat TERPERASAN dengan kata-kata orang lain.

dulu masa kat Sekolah Teknik, satu dorm aku mesyuarat nak boikot ada sorang memeber dorm aku, aku plak yg TERPERASAN lantas aku keluar dan aku menangis. aku call mak aku terus... aku ingat lagi apa yg aku tanya 'mak, stay ramai2 dengan orang melayu memang macam ni ya?'

aku tak nak cari salah mana2 bangsa. tapi itulah hakikatnya.

aku dibesarkan dengan suasana sosial cina. sekolah methodist. aku belajar kat sekolah agama pun selama 2 hari jer bertahan. sebab bukan tak kuat agama, tapi masa kat sekolah agama dulu budak2 laki suka kacau aku.

bila aku sekolah tadika methodist yg jaraknya hanyalah kurang 50m dari church aku dapat sesuaikan diri. mereka semua tak kacau aku. kami hanya blajar blajar blajar.

maafkan aku ya. tapi itulah hak betul. dan perasaan tu sebenarnya aku dah tepis lama.

tapi, sejak aku kerja kat sini (mungkin semua tempat sama) aku dah berbalik pada pendapat aku. orang melayu memang kuat dengan kaedah perli2 secara terbuka dan kemudian baru tersedar ada orang terasa.

tu sebab prof aku kata... jangan judge seseorang dengan luarannya sahaja. jika dia jenis pendiam tak semestinya dia tak der perasaan timbang rasa. jika dia banyak cakap tak semestinya dia berilmu kuat.

pendapat aku, tepuk dada tanya selera.


nasihat ini khas untuk aku yg jahil agama

No comments:

Post a Comment